Thuiswerken? Zo kan dit gezond!Werk je of ga je thuis werken? Dan is het hebben van een gezonde thuiswerkplek belangrijk. Door verschillende gewoontes aan te leren, maar ook je thuiswerkplek aan te passen, kan jij al veel verschil maken in je dagelijkse leven als thuiswerker. Want voor jezelf zorgen is belangrijk – ook (misschien juist vooral) tijdens het werken. Laten we snel gaan kijken hoe ook jij dit kan. Stap 1: zoek een geschikte plekJe thuiswerkplek is de nieuwe locatie in huis waar jij dagelijks je tijd doorbrengt. Het is dus belangrijk dat je hiervoor een geschikte plek uitkiest. Hoewel de woonkamer een fijne, vertrouwde omgeving is, kan deze voor afleiding zorgen als je huisgenoten of huisdieren hebt. Een bureau plaatsen op de slaapkamer is lekker afgezonderd van alles, maar er is niet altijd ruimte voor. Idealiter zou natuurlijk een eigen kantoor zijn. Dit hoeft geen grote ruimte te zijn; veel meer dan bureaumeubilair en kantoorartikelen hoef je niet te hebben. Zorg dat de ruimte afgesloten genoeg is en indien mogelijk voorzien is van natuurlijk licht. Stap 2: schaf goed kantoormeubilair aanNu je een ruimte hebt gekozen, wordt het tijd voor de opvulling: je meubels. Belangrijk hierbij is dat je zorgt voor ergonomische meubels, zoals een ergonomische bureaustoel. Hierdoor ben je altijd van een goede werkhouding garant. Ook je bureau dient hoog genoeg te zijn – of verstelbaar, zodat je af kan wisselen tussen zittend en staand werken. Zelfs directiemeubilair kan een goede optie zijn om te overwegen; daarmee ben je van goede kwaliteit voorzien. Heb je ruimte voor kastjes, zorg dan dat deze ruim genoeg zijn om op te kunnen vullen met je papierwerk, mappen, kantoorartikelen en dossiers. Extra mandjes, postvakjes of ladebakjes kunnen helpen meer ruimte te geven en de boel goed georganiseerd te houden. Stap 3: geef alles een plekZoals we net al vermeldden, is een goede organisatie belangrijk. Het houdt je hoofd bij de zaken en voorkomt onnodige tijdverspilling aan dingen zoeken en papierstapels omstoten. Door te labelen en alles een vaste plek te geven, creëer je rust in je ruimte én je hoofd. Ook een rustige totaal inrichting helpt hierbij; voorkom te veel onnodige aankleding of meubilair in je werkomgeving. Ben je een persoon dat een speciale orde heeft in de chaos, dan kan het zijn dat een strakke ordening je geen goed doet. Toch is het alsnog belangrijk om ook in deze chaos enkele dingen een nieuwe vaste plek te geven. Kantoorartikelen kunnen best op je bureau verspreid liggen, maar belangrijke papieren die je niet vaak gebruikt, zoals je administratie, dien je toch echt in een map op te bergen en in een kast of lade te stoppen. Stap 4: neem korte pauzes tussendoorNet als wanneer je op een kantoor werkt, moet je elke dag minstens een halfuur pauze nemen. Echter, wat vaak vergeten wordt, is dat je tussendoor ook kleine vijfminutenpauzes dient te nemen. Dit is nodig om je hoofd erbij te houden, vermoeiing te voorkomen, nieuwe energie te vergaren en scherp te blijven. Elke dag bewegen is daarnaast cruciaal voor je gezondheid. Zorg dus dat je eens in de zoveel tijd je benen even strekt en misschien een ommetje maakt of een stukje fietst. Heb je het echt te druk hiervoor, dan is het aan te raden je planning aan te passen; over een hele dag niet één moment vinden om vijf minuutjes de benen te strekken, is geen gezonde manier van werken. Stap 5: behandel een dag thuiswerken als een gewone werkdag, en blijf dit doenDit is misschien nog wel de belangrijkste stap: zie thuiswerken óók als een gewone werkdag. Maak een duidelijke planning van je dag (bijvoorbeeld van 08.00 uur tot 17.00 uur) en houd je hier ook aan. Natuurlijk kan je door omstandigheden wel eens van je planning afwijken, maar toch is het essentieel dat je hier zo consequent mogelijk in blijft. Elke dag dezelfde tijd opstaan en stoppen zorgt voor een gezond ritme en voorkomt uitstelgedrag. Bovendien zou je tijdens je werk op kantoor liever ook niet onnodig overwerken omdat je ’s ochtends te laat begonnen bent. Wat hier overigens ook bij helpt, is door je gewoon eerst netjes aan te kleden, op te frissen en te ontbijten, en dáárna pas te werken. Het geeft je brein het seintje dat je een werkdag tegemoet gaat, en geen ontspannende pyjama-dag. Dit helpt je motivatie te stimuleren en met goede, frisse moed de dag tegemoet te gaan. |
https://www.havic-kantoormeubelen.be/directiemeubilair/ |